Fototips – Introduktion

Min filosofi omkring succesfuld fotografering er, at man som fotograf skal have kontrol over 6 basale funktioner i kameraet og vide hvorledes de påvirker hinanden.

  1. Blænden
  2. Lukketiden
  3. Brændvidden
  4. ISO
  5. Hvidbalancen
  6. Dybdeskarpheden

Et kamera er et teknisk apparat, og funktionerne har alle både en teknisk og en kreativ egenskab. Jeg vil påstå, at man med kendskab til de tekniske egenskaber, vil man som fotograf kunne trække bedre på de kreative muligheder. Og i den sidste ende er det målet som fotograf, i mine øjne, at skabe gode, kreative fotografier. Man skal som fotograf være opmærksom på, at et fotografi er et produkt af alle disse egenskaber, så det er sammensætningen af disse funktioner, der udgør et billedes genetik.

Jeg vil i de kommende artikler her komme med beskrivelser, forklaringer og tips til disse 6 funktioner.

Først vil jeg komme med den forklaring jeg selv fik på fotoskolen i Odder, da vi skulle lære hvordan et kameraet virker ved at lave en sammenligning mellem kameraer og vandhaner!

Blænden og lukketiden er de funktioner, der lukker lyset ind i kameraet i afmålte mængder. Jeg sammenligner blænden og lukkeren med en vandhane. Den står åben i et tidsrum og lader på den måde en målbar mængde vand løbe igennem. Blænden er som diameteren på vandhanen – jo større hul, jo mere kan der løbe igennem. Lukkeren er den tid som vandet løber – jo længere tid, jo mere vand.

Groft sagt, så er blænden et åbent hul af variabel diameter og lukkeren er døren ind til kameraet.

Så hvis vi forestiller os, at der skal 1 liter lys til at eksponere et billede korrekt, så er der flere måder at opnå dette på. Hvis vi siger, at kombinationen af blændetal 8 og en lukketid på 1/125 sekund giver den ønskede mængde lys, så vil kombinationen af blændetal 5.6 og lukketid 1/250 giver samme mængde lys. Det er fordi hver fordobling eller halvering af blænde- og lukkeværdierne enten fordobler eller halverer mængden af lys, der kommer ind i kameraet. I eksemplet her, så er skiftet fra blændetal 8 til blændetal 5.6 en fordobling af lys, så derfor skal mængden af lys igennem lukkeren tilsvarende halveres fra lukketid 1/125 til lukketid 1/250 for at opnå den samme, korrekte eksponering.

Da forskellige blænder og lukketider påvirker det endelig billede forskelligt, så finder man hurtigt ud af, at fotografering i virkeligheden består af en lang række kompromiser, hvor man skal vælge mellem forskellige kreative muligheder. Men det er også en del af charmen og udfordringen ved at fotografere.

I den næste artikel vil jeg beskrive kameraets blænde nærmere.