Fototips 1 af 6 – Blænden

Blænden er en af de vigtigste funktioner at kende til som fotograf. Blænden er den mekanisme, der lukker lyset ind igennem objektivet til kameraet, men ud over selve eksponeringen, så bestemmer blænden også dybdeskarpheden i billedet.

Den nemme huskeregel er:

Små blændetal giver lille dybdeskarphed. (Fx. F2.8)

Store blændetal giver stor dybdeskarphed. (Fx. F11)

Det betyder, at man som fotograf kan kontrollere hvilke dele af billedet, der skal være i fokus. I et portrætbillede vil en lille dybdeskarphed giver større fokus på modellen og ligesom få modellen til at ‘træde ud af’ baggrunden. Modsat så vil et landskabsbillede fotograferet med et stort blændetal, fx. 11, være skarpt over hele billedefladen.

På mange kameraer er blændefunktionen kaldet A eller Av, efter det engelske ord for blænde, aperture.

Blænden er dog ikke alene om at bestemme dybdeskarpheden i et billede, brændvidden har også en indflydelse, hvilket vi kommer ind på lidt senere.

Her er et par eksempler på hvordan valget af blænden påvirker billedet:

NIK_7604

Her er der valgt en meget lille blænde, som får blomsten til at adskille sig fra baggrunden. Man skal sørge for at blænden ikke bliver så lille, at hele blomsten ikke er skarp. Der skal som regel nogle prøveskud til for at finde den rette blændeværdi. Blænde 2.8

_NIK7008

Baggrunden er her sløret, sådan at modellen fremstår tydelig uden at blive sløret. Der er igen valgt et lille blændetal. Brændvidden på objektivet samt optageafstanden mellem fotografen og modellen spiller også en væsenlig rolle, men mere om det senere. Blænde 5.6

Ved-vesterhavet-#002

Her er der brugt et stort blændetal, således at der opnås maksimal dybdeskarphed i billedet. Valget af blænden påvirker også eksponeringen, så det er et kompromis mellem lys og dybdeskarphed. Blænde 22

Et af de bedste værktøjer at huske på, når man arbejder med blænden, er den såkaldte blænderække:

1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22

Der sker en fordobling eller en halvering for hvert skift. Det vil sige, at mængden af lys på billedet fordobles ved at skifte fra fx. blænde 8 til blænde 5.6.

Blænde 1 er 100% af det tilstedeværende lys, dvs. at der intet lystab er igennem objektivet. Allerede ved næste blænde 1.4 er der kun 50% af det tilstedeværende lys, som når igennem objektivet og ind til kameraet. Ved blænde 2 er vi nede på 25% af lyset etc. Det er derfor at man kan opleve at nogle billeder bliver underbelyste selvom vores øjne synes, at der er rigeligt med lyset til stede.

De fleste kameraer idag kan køre med 1/3 blændetrin, så man kan vælge den præcise indstilling til motivet. (Se menuen i dit kamera, hvis dit kamera er forudindstillet til at køre med hele blændetrin)

I den næste artikel vil jeg komme ind på kameraets lukker og hvordan man kan bruge lukketiden kreativt.

Advertisements

2 thoughts on “Fototips 1 af 6 – Blænden

  1. Pingback: Camera Raw 7 – Basic panelet | kanonfotografen