RAW filer versus JPEG filer

Det er vigtigt som fotograf at forstå de mange muligheder, som et kamera tilbyder. De klassiske elementer såsom blænde, dybdeskarphed og ISO vil blive beskrevet på et senere tidspunkt.

Denne artikel vil fokusere på forskellene og fordelene/ulemperne mellem RAW filer og JPEG filer. Lad mig starte med at definere de to formater:

RAW:

  • er faktisk ikke et filformat som sådan, men det kræver speciel software at se billedfilerne
  • er ikke et fast format – de fleste kameramærker har hver deres RAW format (Canon har CRW, Nikon har NEF osv.)
  • er ofte 12-bit farve kodet
  • er ukomprimeret (12 megapixel giver en 12 megabyte RAW fil)
  • er den totale data mængde fra kameraets billedsensor
  • har større dynamisk spændevidde (Flere detajler i højlys og skygger)
  • har ikke kunstigt øget kontrast eller skarphed
  • er et ikke-destruktiv format – alle ændringer gemmes i en side-fil, så originalen aldrig ødelægges

JPEG:

  • er et standard format, der kan læses af næsten alle programmer
  • har præcis 8-bit farve-kode
  • er komprimeret – dvs. at kameraet allerede i optagelsen fjerner overskydende data, som ikke er nødvendig for JPEG filen
  • er ret lille i fil størrelsen – et 12 megapixel kamera giver som regel JPEG filer på mellem 1 og 3 megabyte
  • Lavere dynamisk spændvidde
  • Kunstigt øget kontrast og skarphed
  • taber data hver gang der foretages ændringer, som gemmes.
  • bliver efterbehandlet af kameraet frem for fotografen

Dem der har læst min artikel med “7 grunde hvorfor jeg altid fotografere i RAW“, vil have lagt mærke til, at jeg er en stor fortaler for at fotografere i RAW formatet. Hvis man ikke ved hvordan man arbejder med RAW filer i efterbehandlingen eller hvis man har et meget lille hukommelseskort i kameraet, så kan det være godt at bruge JPEG formatet, men der går en masse tabt ved at fravælge RAW filerne.

Når man fotografere i JPEG så er det kameraets firmware, det indbyggede software, som tager informationerne fra kameraets billedsenor og hurtigt giver dem en forudindstillet efterbehandling inden de gemmes på hukommelseskortet. Dette medfører tab af især farvedata og øget støj i billederne.

Rent teknisk så er det  DCT (Discrete Cosine Transformation) funktionen i JPEG konverteringen, der er skyld i disse tab af information. DCT tager et billede og deler det ind i blokke af 8×8 pixels, som den så laver en vurdering af hvilke der kan undværes i billedet. Jo højere kompressionen er, jo flere data bliver smidt væk. Det betyder at en række, der oprindeligt have 24 farvetoner, nu kun har 4 eller 5. De andre farvetoner er tabt forevigt fra JPEG filen. Sudby_Fringe Entrance

Når man fotografere i RAW så er det dig som fotograf og din computer,  der står for al efterbehandlingen af den optagne billedfil. Og din computer har naturligvis (forhåbentlig) mere regnekraft end dit kamera. Det giver dig ganske enkelt mere kontrol over dit billede, hvis du bruger et RAW format. JPEG skal være slutresultatet af billedebehandlingsprocessen, ikke udgangspunktet!

Reklamer

3 thoughts on “RAW filer versus JPEG filer

  1. Pingback: Introduktion til Adobe Camera Raw 7 | kanonfotografen

  2. Pingback: Fotografisk ordbog | Kanonfotografen

  3. Pingback: 25 tips til bedre landskabsbilleder | Kanonfotografen – Søren Udby

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s