Fototips 2 af 6 – Lukkeren

Lukkeren sidder i kameraet, og den styrer den tid (lukketiden), som lyset fra objektivet kommer ind i kameraet. Men lukkeren har også to andre vigtige funktioner/formål.

Først er lukketiden afgørende for om et motiv i bevægelse står stille/”frosset” på billedet, eller om motivet trækker spor af bevægelse på billedet. Første effekt opnås med en hurtig lukketid, hvor motivet ikke når at bevæge sig væsenligt i den korte periode lukkeren er åben. Eksempelvis vil en cykelrytter der cykler forbi fotografen i høj fart fremstå frosset fast i øjeblikket med en lukketid på 1/500 sekund. Ønsker man modsat at indfange noget af bevægelsen og farten, så kan en langsommere lukketid anvendes, fx. 1/125 sekund. Dermed bliver lukketiden et kreativt værktøj. 

Et andet vigtigt aspekt vedrørende lukketiden er om det er muligt for fotografen at holde kameraet helt stille i den tid lukkeren står åben. Der siger tommelfinger-reglen, at lukketiden som minimum skal være det samme som brændvidden i optage-øjeblikket. Det vil sige, at hvis man fotograferer med et objektiv på 200 mm, så bør lukketiden være 1/200 sekund eller hurtigere. Brugen af et stativ giver flere og andre muligeder end håndholdt fotografering. Et stativ gør det også muligt at vælge et meget stort blændetal for super dybdeskarphed hvor lukketiden bliver så lang, at det ikke kan holdes stille i hånden.

Her er nogle eksempler på hvor lukkertiden påvirker billeder:

Kristina+Vogel+Olympics+Day+9+Cycling+Track+OxBXCUxenYgl

Her er der brugt en hurtig lukketid, der får rytteren til at stå stille på billedet. Vi kan se på forhjulet, at lukketiden ikke skal være meget langsommere før der kommer bevægelse i billedet.

Lukketid ca. 1/500 sekund.

Slow shutter

Her er lukketiden noget langsommere og derfor vilde hurtigeste elementer på billedet, hjulene og rytterens ben står sløret pga. bevægelses-uskarphed.

Lukketid ca. 1/125 sekund.

waterfall

Vandet bliver blødt og sløret på grund af en lang lukketid, der giver vandet tid til at bevæge sig imens lukkeren står åben. Ofte er lukketiden så langsom ved billeder som dette, at det er nødvendigt at bruge stativ under optagelsen.

Lukketid ca. 5 sekunder.