Fototips 3 af 6 – Brændvidden

Brændvidden på et objektiv er afstanden mellem filmplanet (CCD/CMOS chippen) og midten af det fokuserende linse-element i objektivet. Denne afstand udtrykkes oftes i millimetre. Selvom det er nemt at sige at man zoomer tættere på, når man øger brændvidden, så er det faktisk forkert. Brændvidden bestemmer nemlig billedvinklen, som er den vinkel objektivet kan se. Der er en længere matematisk forklaring, som jeg vil skåne jer for, men jeg husker det ved at sige, at en kort brændvidde giver en stor billedvinkel og modsat.

Men brændvidden har også en anden meget stor indflydelse på et billede. Sammen med blændetallet bestemmer brændvidden nemlig også den potentielle dybdeskarphed i et billede. Ved korte brændvidder,  op til 50 mm., er den potentielle dybdeskarphed ret stor, og derfor skal der et meget lille blændetal til at skabe en sløret baggrund/lille dybdeskarphed. Fra 50 mm. og længere brændvidder  bliver den potentielle dybdeskarphed meget lille og derfor skal der et stort blændetal til at bevare dybdeskarpheden i hele billedet, eksempelvis ved brug at teleobjektiver til landskabs-fotografering.

Brændvidder under 50 mm. = stor potentiel dybdeskarphed

Brændvidder over 50 mm. = lille potentiel dybdeskarphed

Det er derfor, at det kan anbefales at bruge objektiver med en brændvidde på mellem 85 mm. og 115 mm. til portrætfotografering, da det giver bedre mulighed for at stille blænden således at modellen skiller sig ud fra baggrunden.

Der er endnu en grund til at være opmærksom på hvilken brændvidde man bruger ved portrætfotografering, som det næste billede vidner om:

focallength1

Her er det tydeligt at se, at på billedet til venstre, at den korte brændvidde på ca. 42 mm. gør modellens hoved fortegnet og overdriver næsens størrelse. Med en længere brændvidde på fx. 115 mm. forsvinder fortegningen og billedet ligner mere den virkelige model. Den forøgede brændvidde betyder at fotografen bliver nødt til at stille sig længere bagud i forhold til modellen, for at opnå den samme beskæring. Det kalder jeg fod-zoom 🙂

Focallength-ill

En illustration af hvorledes billedvinklen bliver mindre jo længere brændvidden er.

Da filmen/sensoren i kameraet har en fast fysisk størrelse, skal motivet strækkes ved vidvinkel for at udfylde hele billedvinklen, og modsat, så bliver motivet klemt for at kunne være i den smallere billedvinkel ved lange brændvidder.

I den næste artikel kigger jeg nærmere på ISO.