Fototips 4 af 6 – ISO

ISO er en talværdi, der angiver en film/kamera sensors lysfølsomhed. Ligesom blænden og lukketiden, så vil en fordobling eller halvering af ISO værdien effektivt fordoble eller halvere den mængde af lys, som kommer ind i kameraet.

Hvis vi fortsætter med sammenligningen mellem kameraet og vandhanen, så kan vi sige, at ISO er den kande, som skal indholde det vand som trænger igennem blænden og lukkeren. Ved at stille på ISO’en kan vi sige, at vi ændrer på størrelsen af kanden, hvilket påvirker blændetallet og lukketiden. Jo højere ISO, jo mindre lys skal der bruges til den korrekte eksponering og omvendt. 130905-004

ISO’en har som alle andre funktioner endnu en  påvirkning af det færdige billede. For jo højere ISO, jo flere korn kommer der i billedet, og modsat jo lavere ISO, jo færre korn. Dette kan igen bruges kreativt og ISO korn kan eksempelvis bruges til at skabe stemning i et billede. Moderne digitale spejlreflekskameraer er efterhånden blevet rigtig gode til at mindske kornene i billederne ved høj ISO, så man som fotograf har bedre muligheder for at vælge høje ISO værdier og dermed større blændetal eller hurtigere lukketider.

Til model billeder bruger jeg altid en ISO100 indstilling for at undgå støj i billederne.