Fototips 6 af 6 – Dybdeskarphed

Dybdeskarphed er en betegnelse for afstanden for det område eller afstand i et billede, som er skarpt. Dybdeskarpheden påvirkes først og fremmest af blænden og fokuseringsafstanden til motivet, men også størrelsen af billedsensoren spiller en lille rolle.

Overgangen fra skarp til uskarp er ikke, beklager ordspillet, knivskarp 🙂 Der er en gradvis overgang mellem skarp og uskarp. Faktisk så er skarpheden i et billede linært set omgivet af uskarphed foran og bag det område, der nu engang er skarpt. Dybdeskarpheden er så afstanden mellem disse to uskarpe områder – ofte også kaldte afstanden mellem det nærmeste skarpe punkt og det fjerneste skarpe punkt i et billede.

Rent teknisk så er et billede kun skarpt i ét punkt. Overgangen fra dette punkt til det uskarpe er dog så gradvis, at vi ikke ser det før efter en vis afstand, hvor vi stadigvæk opfatte tingene som skarpe. _NIK4027

Den maksimale dybdeskarphed opnåes ved bruge et objektivs hyperfokaldistance, som er den korteste afstand hvorved en optik kan stille skarp og samtidig holde et motiv på “uendelig” skarpt. Ved denne indstilling vil alle motiver, der er fra halvdelen af hyperfokaldistancen nærmest kameraet til uendeligt stå skarpt. Der er en matematisk formel, som beviser dette, men det bliver lige lovet kompliceret her.

I praksis

Som nævnt i starten, så er det blænden og fokuseringsafstanden til motivet der spiller de væsentligste roller for dybdeskarpheden. For blænden gælder det at:

Små blændetal, som fx. 2.8 giver en lille dybdeskarphed

Store blændetal, som fx. 22 giver en stor dybdeskarphed

Selvom teleobjektiver (hvor der naturligt er en længere afstand til motivet) med en typisk brændvidde på over 200 mm. visuelt giver en mindre dybdeskarphed på billeder, så skyldes det at baggrunden bliver forstørret i forhold til forgrunden på grund af den smallere billedvinkel. Hvis denne forstørrelsesgrad var konstant for både tele- og vidvinkelobejktiver, så ville dybdeskarpheden også være næsten identisk. _NIK1291_HDR

Så det er faktisk snyd at sige, at det er selve fokuseringsafstanden, der påvirker dybdeskarpheden, men det er sådan det virker til i praksis, da uskarpheden bagved det skarpe område også bliver forstørret og derved er tydeligere og mere markant på billeder. Ligesom motivet bliver ‘klemt’ af en lang brændviddes smalle billedvinkel, således bliver dybdeskarpheden også klemt på grund af forstørrelsesprincippet.

Vidvinkel objektiver har en ‘blødere’ overgang fra skarp til uskrap end teleobejektiver – noget der er værd at huske på i landskabsbilleder og portrætter.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s