Introduktion til Camera Raw 7

Som jeg afslørede i en tidligere artikel omkring RAW versus JPEG filer, så er jeg stor tilhænger af RAW filer.

Raw filer er det digitale svar på filmnegativet, og som sådan er det naturligt, at der skal anvendes en særlig proces til at fremkalde dem til billeder. Denne proces kaldes konvertering, og der findes flere gode programmer til netop dette formål. Nogle kameramærker tilbyder deres egne programmer så som Nikon (ViewNX), og så er der fx. også Capture One samt en del gratis programmer på nettet nu. Men min personlige favorit er Adobe Camera Raw 7, som følger med Adobe Photoshop CS6.

Camera Raw er et plug-in til Photoshop og Lightroom, som Adobe har tilbudt siden 2003. Den seneste version er 7.2. Raw filer kan åbnes direkte fra Adobe Bridge ved at dobbeltklikke dem eller ved at markere en eller flere filer og så trykker cmd+r eller ctrl+r. Man kan også åbne JPEG eller TIFF filer med Camera Raw med genvejstasten – der er dog visse funktioner, som ikke er tilgængelige ved redigering af disse filtyper.

Inden jeg går i dybden med de bedste funktioner i Camera raw 7.2, så vil jeg lige understrege hvor essentielt et program det er for mig. Jeg vil skyde på, at jeg laver minimum 75% af al efterbehandlinger på mine billeder i Camera Raw programmet, og så de sidste 25% i Photoshop og eventuelt snapseed.

Der er mange værktøjer der ligner dem man kender fra selve Photoshop, men der er også en del nye og meget effektive værktøjer. Men den bedste funktion i Camera Raw er at ALLE ændringer, fra beskæring til farvekorrigeringer og kloninger er ikke-destruktive – alle ændringer kan nulstilles uden tab af data. Det er total ekperimental frihed.

Her er start skærmen, når man åbner en fil.

Screen Shot 2012-12-30 at 12.05.50

Screen Shot 2012-12-30 at 12.40.55

 

Der er flere faneblade med indstillinger i dialogboksen til højre, og jeg vil komme nærmere ind på dem i nogle af de næste artikler. Det bliver blandt andet “Basic”, “HSL/Greyscale”, “Lens Corrections” og “Effects” fanebladene jeg kigger nærmere på.

 

 

 

 

Der er også en værktøjslinie for oven i Camera Raw vinduet – der vil jeg se nærmere på især “Adjustment Brush” og “Gratuated Filter” værktøjerne.

Screen Shot 2012-12-30 at 12.41.07

 

 

 

Næste artikel i denne serie omkring Camera Raw vil handle omkring Basic fanebladet.

One thought on “Introduktion til Camera Raw 7

  1. Pingback: Camera Raw 7 – Basic panelet | kanonfotografen

Skriv et svar

