Camera Raw 7 – Basic panelet

Der er sket nogle få, men relevante ændringer i basic panelet fra Adobe Camera RAW (ACR) 6 til ACR 7. Panelet består nu af en række skydeknapper inddelt i 3 undergrupper. Første gruppe handler om hvidbalance og farvetemperatur indstillinger. Den næste handler om lys og eksponering. Sidst er der skydeknapper til at ændre skarphed og farvermætningen. Alle indstillingerne her påvirker hele billedet, der hvor det er relevant.

Hvidbalance & farvetemperatur

Hvidbalancen har jeg beskevet nærmere i en tidligere artikel her, og der er en række forudindstillede muligheder i en rulle-ned-menu, som man kan vælge imellem. Dette gør det også nemt at eksperimentere med alternative hvidbalanceindstillinger, som kan give nogle ret spændende og interessante billeder. To skydeknapper muliggør manuel indstilling af hvidbalancen.

Lys & eksponering CR74

ACR 7 gør det muligt at ændre eksponeringen i et billede med +/- 4 blændetrin. (Se evt. min artikel omkring blænden for mere info.) Som nævnt i introduktionen til ACR 7, så er alle ændringer ikke-destruktive, så man kan eksperimentere og lege med billederne som man lyster. ‘Exposure‘ skydeknappen styrer niveauet af mellemtoner i billedet, hvilket som regel er en stor del af et billede.

Contrast‘ skydeknappen styrer ikke overraskende kontrasten i billedet, som kan øges og sænkes efter behag.

Højlysene i et billede kan ændres med ‘Highlights‘ skydeknappen. Man kan fx. mørkne en overbelyst himmel uden at ændre de restende dele af billedet.

Modsat ‘Highlights‘ skydeknappen, så vil ‘Shadows” skydeknappen lysne eller mørkne skyggerne og de mørkeste dele af billedet. Vær dog opmærksom på, at hvis man mørkner højlysene og lysner skyggerne så vil kontrasten i billedet falde, som så kan justeres med ‘Contrast‘ skydeknappen.

Det kan virke redundant med ‘Whites‘ skydeknappen, når der nu er en ‘Highlights‘ indstilling, men ‘Whites‘ skydeknappen påvirker højlyset endnu mere direkte og præcist end ‘Highlights’ skyderen gør – derfor kan man sige at ‘Highlights‘ indstillingerne er til de store, lyse flader, mens ‘Whites‘ er til de mindre detaljer i billedet. Det kunne fx. være højlysene i en models øjne på et portrætbillede.

Og ganske som forventelig, så påvirker ‘Blacks‘ skydeknappen skyggeområderne mere præcist end ‘Shadows‘ indstillingerne gør.

Kantskarphed & farvemætning

Clarity‘ skydeknappen var også i den tidligere version af ACR, men Adobe siger, at de har opbygget funktionen helt fra bunden igen til ACR 7. Det ‘Clarity‘ gør er at øge skarpheden langs kanten i motiverne på billedet. (Passende kaldet kantskarphed) Denne nye version har meget mindre tendens til at lave ‘haloes‘ (glorier) eller ‘artefacts‘ (pixelfejl), men det bør stadig benyttes med en vis mådeholdenhed. Men det er et godt værktøj til at få noget mere bid og hvad jeg gerne kalder oomph i et billede – især til fx. bryllupsbilleder, hvor der kun var én chance til at skyde en spontan situation, og man ikke kunne nå at beregne den korrekte kontrast og eksponering under optagelsen. Og ‘Clarity‘ kan blive endnu mere kraftfuldt når det bliver påført selektivt på et billede.

De to sidste skydeknapper, ‘Vibrace‘ og ‘Saturation‘ justerer begge farvemætningen i billedet. ‘Vibrace‘ giver en øget eller mindsket kontrast i selve farvemærningen, imens ‘Saturation‘ påvirker selve farvemætningen i billedet. Ved at trække ‘Saturation‘ skydeknappen helt til venstre bliver billedet sort/hvid.

Auto eksponering & ‘Version update’

Imellem hvidbalance og eksponeringsskydeknapperne er der to blå knapper kalder ‘Auto‘ og ‘Default‘. ‘Auto’ får ACR 7 til selv at beregne de korrekte indstillinger i alle “lys & eksponeringsindstillingerne”. Dette vil ofte forbedre en fejleksponeret billede betydeligt. Det er også et godt udgangspunkt, da man så kan fortsætte med sine manuelle justeringer efterfølgende, fx. hvis man vil ændre lidt på kontrasten osv. ‘Default‘ annullerer alle ‘Auto‘ indstillingerne og sætter alle skydeknapperne tilbage til 0.

CR72

Hvis man åbner en fil, der tidligere har været åbnet i en tidligere version af ACR, så vil man se en hvid firkant med et udråbstegn i nederst i højre hjørne på selve billedet. Dette betyder at billedet kan opdateres til at bruge de nyeste algorithmer i ACR 7 med de forbedringer der medfølger. Firkanten forsvinder efter lidt tid, men indstillingen er også under det ottende faneblad kaldet ‘Camera Calibration‘, hvor man kan vælge den nyeste version af ACR, som er “2012 (Current)“. Dette opdaterer også billedet til ACR 7.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s