Camera Raw 7 – HSL/Greyscale panelet

Farvetoner er vigtige i alle billeder, selv sort/hvide, da farver påvirker intensiteten i et billede. Den næste tab vi kigger på her er derfor HSL/Greyscale, som er den 3. tab efter Basic panelet. HSL står for Hue, Saturation og Lumination – farvetone, farvemætning og lysstyrke henholdsvis.

HSL

Hue styrer farvetonen i hele billedet. Der er 8 farvekaneler med en spændvidde fra -100 til +100, som man kan justere. Farverne ‘hænger’ sammen to og to, således at de røde toner styres af Reds & Oranges, gule toner af Yellows & Greens, blå toneraf Aquas & Blues, og til sidst de lilla toner af Purples & Magentas. Dette mønster gælder for både Hue, Saturation og Luminance.

Ved at justere på de enkelte farvetoner i et billede kan man både forstærke og formindske specifikke farvetoner, som blandt andet kan bruges til at lave krydstonede billeder, cyanotopi, sepia osv.

Det er fordelagtigt at lave sine HSL justeringer i ACR, da den tilsvarende funktion inde i selve Photoshop (Hue/Saturation) “kun” tilbyder 6 farvekanaler til justering.

Et lille  portræt/modelfoto ‘trick’ med HSL er at bruge den orange (Oranges) kanalen under Luminance tab’en til at ændre på en models hudtone til enten mere bleg eller mere ‘solbrun’. Her er et par skræk-eksempler på de to ekstreme indstillinger med det neutrale i midten:

HSL er også meget brugbart til natur- og landskabsbilleder, især med blå himmel. Den blå tone kan nemlig justeres direkte i HSL panelet uden at der skal laves masker, markering eller ligende. I eksemplet herunder er Luminance i den blå (Blues) kanel sat til -35 for at gøre den blå himmel lidt mørkere:

Greyscale

Øverst i HSL/Greyscale panelet er der en firkant kaldet Convert to Greyscale, som man klikke et flueben i. Dette omdanner billedet til et sort/hvid billede, som ACR automatisk optimere efter bedste evne (Auto). Men selv om billedet nu er i gråtoner, så er de 8 farvetonekaneler der stadig. Dette giver nu muligheden for at justere de oprindelige farvetoner, som stadig er i filen. Fordi gråtoner har en lysintensitetsværdi på mellem 0 og 255 (8-bit farvedybde), så vil lysintensiteten i de farver, som indgår i motivet, kunne skrues op og ned. Her er ACR igen selve Photoshop overlegen, da sort/hvid værktøjet der igen “kun” har 6 kaneler. Se billede eksempler herunder:

Det først billede er original billedet. Det næste er auto indstillingen. De to sidste er eksempler på hvor forskelligt et billede kan laves med Greyscale indstillingerne.

Modeller: Amalie & Maria

Alle billeder: © Søren Udby 2011/2012/2013

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s