Fotografisk ordbog

Som fotograf er der rigtig mange fagudtryk, termer og begreber, som man skal beherske, hvis man skal kommunikere med andre fotografer. Det kan være lidt uoverskueligt at huske dem alle sammen, så jeg vil lige lave en liste og de udtryk, som jeg synes er de vigtigste at kende.

Fotografi – Ordet kommer af de græske ord foto, som betyder lys og grafi, som betyder at tegne. Så fotografi er kunsten at tegne med lys.

Blænde – Blænden er den variable åbning i et objektiv, som lyset passerer igennem ind til kameraets sensor/film. Størrelsen på åbningen måles i blændetal, fx. blænde 2.8. (Skrives også som F2.8) Blænden kan godt sammenlignes med øjets pupil, som åbner og lukker for lyset alt efter hvor kraftigt lyset er.

D-SLR – Står for Digital Single Lens Reflex, på dansk et digitalt spejlrefleks kamera. Det er betegnelsen for et kamera, hvor fotografen ser igennem kameraet via et spejl og en prisme inden i kamera huset.

EVExposure Value. På dansk eksponerings værdi. Dette er et tal eller nummer, som beskriver forskellige kombinationer af blænde- og lukketidsindstillinger, som giver den samme eksponering. Som eksempel giver blænde 4 og lukketid 1/100 den samme eksponering af lyset som blænde 5.6 og lukketid 1/50. (Blændeværdien er fordoblet, hvilket gør billedet 50% mørkere, mens lukketiden nu er dobbelt så lang, hvilket giver dobbelt så meget lys.)

ISO – Det er en forkortelse for International Standard Organisation, og ISO værdien beskriver lysfølsomheden i optagelsen. En lavere ISO værdi (som fx. ISO 100) er mindre lysfølsomt end fx. ISO 400. (4 gange mindre helt præcist)

Fast brændvidde – Beskriver et objektiv, som ikke har zoom, men derimod en fast brændvidde som fx. 50 mm. Den maksimale blændeværdi er altid konstant i sådan et objektiv. (Fx. F1.8)

Zoom – Beskriver et objektiv, der har en variable brændvidde som fx. 24-70 mm. De ofte meget dyre zoom objektiver har lige som fast brændvidde objektiverne en konstant maksimal blændeåbning. Billigere zoom objektiver har oftes en maksimal blændeværdi, som skifter afhængig af brændvidden. Disse objektiver er mest lysstærke ved vidvinkel (Fx. 24 mm. og blænde 4) og mindre lysstærke ved fuld zoom. (Fx. 85 mm. og blænde 5.6)

Normal objektiv – Dette beskriver en objektiv, som på kameraet tættest gengiver den samme billedvinkel, som vi ser med øjnene. På et film eller full frame D-SLR er det 50 mm., mens det på ikke-full frame kameraer er ca. 35 mm.

Full frame – Et full frame kamera er et kamera, som har en billedsensor, som har samme fysiske størrelse som en 35 mm filmnegativ. (24 x 36 mm.) Billedformatet er 4:3.

APS-C – Kameraer med mindre billedsensorer kaldes ofte for APS-C. (Advanced Photo System type C, som er en billedsensor størrelse på ca. 25,1 x 16,7 mm.) På grund af den mindre størrelse og facon fra full-frame billedsensorerne, så giver APS-C kameraer en anderledes billedformat, nemlig 3:2.

Forlængelsesfaktor – Det er egentligt et fejlagtigt udtryk, som skal dække over, at kameraer med APS-C billedsensorer skal gange deres brændvidde for at få det tilsvarende billedudsnit som et full-frame kamera. I virkeligheden så er det ikke brændvidden, men derimod billedvinklen, som skal ganges med en fast faktor for at være tilsvarende et full-frame objektiv. Det er fordi objektivets billedcirkel er det mindre på den mindre billedsensor. For eksempel vil et 50 mm. objektiv på et Nikon APS-C kamera (Fx. D300) skulle ganges med 1.5, så det bliver til 75 mm.

Teleobjektiv – er et objektiv med en brændvidde, der er længere end normal objektivet, fx. 70 mm. Super telefoto objektiver er 300 mm. eller længere.

Vidvinkel objektiv – er et objektiv, der er kortere end normal objektivet. Supervidvinkel objektiver på 10 mm. eller mindre kaldes for fiskeøje objektiver.

Makro objektiv – er et objektiv der kan gengive et motiv i størrelsesforholdet 1:1.

Tilt-shift objektiv – også kaldet et perspektiv kontrol objektiv. Disse objektiver giver fotografen mulighed for at ændre perspektivet i et billede ved at flytte linserne parallelt med filmplanet/kameraets billedsensor. Effekten kendes også fra såkaldte bælg-kameraer (Se billedet herunder)

Billedsensoropløsning – måles i megapixels (millioner af pixels). Fx. så har Canon’s EOS 6D kamera en billedsensor med 5.472 x 3.648 pixels, som er19,96 megapixels. (normalt rundet op til 20 megapixels)

JPEG – er en forkortelse for Joint Photographers Expert Group. Se min tidligere artikel her for en forklaring på JPEG og RAW filer.

Der er naturligvis mange flere udtryk. Hvis du synes, at jeg skal tiløje noget her til listen, så skriv endelig en kommentar eller send mig en email. 🙂