25 tips til bedre landskabsbilleder

Landskabsbilleder er en af mine fotografiske passioner. Det er både teknisk og kunstnerisk udfordrende at lave gode landskabsbilleder. Jeg har samlet en stribe tips og råd, som jeg har lært gennem de seneste par år, som jeg gerne vil dele med jer.

1. Planlæg din rute i forvejen

Brug noget tid et par dage forinden på at researche det udvalgte område inden du tager derud med kameraet. God planlægning vil ikke bare sikre, at du finder de bedste områder,  men også at du ikke skal spilde tid på at finde vej og og stresse over det. Tag eventuelt et landkort eller en lokal guidebog med, så skal du ikke bekymre dig om andet end at tage de bedste billeder.

2. Kom godt på plads 

Undersøg området og udtænkt de bedste optagepositioner for at få mest mulig ud af turen. Ved at orientere sig om i hvilken retning solen står op eller går ned i forhold til hvor du står kan du sikre dig, at du står på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

3. Læs landskabet

Før du begynder at fotografere landskabet så kig dig om efter nogle elementer, som du kan bruge i din komposition. Det kan være bakker, gårde, træer eller ligende.

4. Brug fødderne

Det største begynderfejl når man tager landskabsbilleder er at regne med at de åbenlyse udkigsteder nær veje og restepladser er det bedste sted at fotografere landskabet fra. Ofte vil nybegyndere holde ind til siden, stige ud af bilen, tage et par hurtige billeder med kameraet i fri hånd på auto-indstillingen og så køre videre igen. De bedste landskabsbilleder kræver en større indsats fra fotografens side – går lidt rundt, så ned til en sø eller op i bakkerne, så bliver du mere involveret i landskabet, hvilket helt sikkert vil øge kvaliteten af dine landskabsbilleder.

5. De gyldne timer

De gyldne timer er generelt en time før og en time efter solopgang og tilsvarende ved solnedgang. På disse tidspunkter er lyset mest spektakulær med smukke, bløde skygger og interessante, farverige skyer på himlen. Tjek vejrudsigten inden du tager afsted, da overskyede dage ikke altid er optimale til dramatiske landskabsbilleder. Dog så er nogle enkelte skyer på himlen ikke grund til at blive hjemme. Så stil vækkeuret eller blive sent oppe en dag og tag ud og forevige nogle flotte landskaber.

Søvind skov III

6. Fotografer i RAW format

Det lyder nemt og tiltalende at optage billeder i JPEG format, men jeg vil gerne igen slår et slag for at bruge et RAW format i stedet for, da disse billeder indeholder mange flere informationer og detaljer. Se min tidligere artikel omkring detaljerne angående forskelene mellem RAW og JPEG.

7. Brug et stativ

Landskabsbilleder bliver ofte fotograferet i svagt lys og/eller med en meget lille blænde (Fx. 22), som gør det nødvendigt med en lidt længere lukketid. Derfor er et stativ et af de vigtigste redskaber for en seriøs landskabsfotograf.

8. Følg lyset

Landskabsfotografering handler om at bruge det tilstedeværende lys bedst muligt. Det kræver ikke blot det rigtige tidspunkt på dagen, men også de rette tidspunkter på året. Landskaber kan ændre karakteristika mellem hver årstid, så overvej altid at vende tilbage til samme område i en anden årstid. Tidligt om morgenen og sent om aftenen er skyggerne  blødest og de vil give en ekstra dimension til dine landskabsbilleder.

9. Lås spejlet

Selve spejlet i et spejlreflekskamera skaber en smule vibration I kameraet idet kameraet udløses. Derfor er det en fordel at bruge en ‘Mirror Lock-up- indstilling, hvis dit kamera har det – så undgår du rystelser fordi spejlet vipper op.

10. Visualiser dit motiv

Udnyt det digitale medium og tag en masse prøvebilleder (endda håndholdt) imens du går rundt og følger tip nummer 3 og 4. Kig på billederne og se om motivet vil blive præsenteret bedre med fx. en anden optagevinkel eller en anden brændvidde. Når du så er klar så stiller du kameraet på stativ og fotografere.

Wremen strand

11. Brug den korrekte hvidbalance

Hvidbalancen er en meget væsentlig indstilling. Selvom hvidbalancen nemt kan rettes efterfølgende hjemme i Photoshop, så kan det godt betale sig at indstille hvisbalancen på kameraet efter lysforholdene under optagelsen, da dette også kan optimere eksponeringen en smule.

12. Få mest mulig dybdeskarphed

De fleste foretrækker at deres landskabsbilleder har den størst mulige skarphed fra forgrund til baggrund. For at opnå dette så er det nødvendigt at bruge en lille blænde så som blænde 16 eller blænde 22, da dette giver en største dybdeskarphed. Stil skarpt cirka 1/3-del inden i motivet for at få skarpheden over hele billededybden.

13. Maksimer skarphedskontrollen

Til landskabsbilleder vil jeg klart anbefale at bruge manuel fokusindstilling. Autofokus vil ofte stille skarp på det nærmeste element i motivet, hvilket ikke er ideelt, jvf. forrige tip.

14. Blænde kontrol

Blændeprioriteret program, ofte kaldet A eller Av giver, ikke overraskende, kontrol over blændeindstillingen. Da seriøse landskabsfotografer altid bruger stativ, så er lukketiden ikke så væsenlig i forhold til blænden. Vælg den blænde, som giver dig den dybdeskarphed, som du synes er passende til motivet, så finder kameraet selv den passende lukketid.

15. Manuel indstilling

Selvom det forrige tip anbefaler brug af A eller Av programmet i kameraet, så vil jeg alligevel også anbefale at bruge fuld manuel indstilling af blænden og lukketiden. I nogle tilfælde kan modlyset eller skyggerne i motivet snyde kameraets automatik, så den bedste måde at sikre det optimale resultat på er at tage fuld kontrol over eksponeringen. Husk det er tilladt at eksperimentere og tage en helt stribe billeder indtil det er perfekt.

Henne strand

Henne strand

16. Brug et vidvinkel objektiv

Man kan sagtens fotografere fine landskabsbilleder med standard optikkernes korteste brændvidder, som fx. 18 eller 24 mm. Dog kræver de bedste storslåede, dramatiske landskabsbilleder ofte at der bruges en dedikeret vidvinkel på fx. 10 mm. Personligt er jeg vild med Sigma’s 10-20 mm optik, som både tegner skarpt og er til at betale.

17. Sæt en lav ISO

Ved eksponeringer med en lang lukketid, da der godt komme lidt korn/støj i billedet. Derfor er det vigtigt at bruge en lav ISO indstilling, gerne 100 eller 50 ISO. Specielt til langtidseksponerede billeder i skumringen kan det være nødvendigt at bruge kameraets ‘Long Exposure Noise Reduction’ funktion for at reducere mængden af støj i billedet.

18. Brug en fjernudløser

Et lækkert og praktisk stykke udstyr til enhver landskabsfotograf er en fjernudløser, både i kablet eller trådløse udgaver. Selvom man forsøger at være forsigtigt og trykke meget forsigtigt på udløserknappen, så kan man blive overrasket over hvor meget det kan ryste et langtidseksponeret billeder.

19. Husk de basale kompositionsregler

Kompositionen af billedet I kamerasøgeren er naturligvis en meget vigtig del af det at tage landskabsbilleder. Hvis det ikke ser godt nok ud I søgeren ser det heller ikke godt ud på billedet. Visualiser eller brug guidelinier på matteskiven i kameraet til at komponere billedet efter. Husk dog at dette kun er et godt råd – nogle gang skal man også bruge nogle regler for at lave et godt billede, men brug god komposition som udgangspunktet.

20. Filtere er din ven

Landskabsfotografering er afhængig af naturens luner, og du vil uden tvivl opleve grå og triste skyer engang imellem, når du er ude og fotografere. Men giv endelig ikke op pga. nogle grå skyer – brug et ND (Neutral Density) gråfilter på dit objektiv, det giver en mere balanceret eksponering med en mere dramatisk, mørkere himmel. ND filter effekten kan også relativt nemt skabes i efterbehandlingen, fx. med ‘Graduate filter’ I Adobe Camera RAW programmet.

Nørrestand, Horsens

Nørrestand, Horsens

21. Bredt er godt

Panoramabilleder krævede tidligere en større, specifik indsats af fotografen, både økonomisk og teknisk, men idag er det blevet meget nemmere og billigere at fotografere de flotte, bredde panoramabilleder. Mit bedste råd til at lave panoramabilleder er at fotografere med kameraet i en vertikal/lodret position på et stativ med et horisontalt drejbart hoved. Skyd så en serie billeder, der overlapper hinanden med ca. 1/3-del I venstre og højre side. Og brug altid fuld manuel indstilling af kameraet for at sikre en ensartet eksponering af motivet. Photoshop har idag en automatisk funktion, der sætter din billedserie samme til et langt panoramabillede, så det er nemt, hvis det er fotograferet som beskrevet her.

22. Se også i sort/hvid

Det virker måske lidt ulogisk at tænke på landskabet omkring en som sort/hvidt, men ved at ignorer farverne får man ofte øje på interessanteformer i motivet, som egner sig godt kompositorisk. Brug eventuelt et telezoom objektiv til at “scanne” landskabet for interessante detaljer først inden du sætter kameraet på stativ.

23. Brug histogrammet

Det kan give en lidt skuffende opleves, når man kommer hjem fra en fototur, hvis man udelukkende stoler på det visuelle indtryk af sine billeder fra kameraets LCD skærm. Histogrammet er en grafisk repræsentation at den tonale distribution i billedet. De mørke skygge områder er til venstre I histogrammet og de lyse højlys er til højre. Hvis grafen hælder til den ene eller den anden side, så betyder det, at billedet er enten under- eller overeksponeret. Problemet er at det betyder, at der er tabte detaljer i billedet, som principielt er døde områder i billedet. Hvis det sker du ændre lidt på eksponeringe indtil du er tilfreds med resultatet på histogrammet.

24. Tjek dine optagelser inden du går videre

Brug også kameraets LCD skærm til at tjekke skarpheden ved at zoome ind til 100%

25. Få mest muligt ud af dit polfilter

Et cirkulært polfilter (undgå de lineære polfiltre) fjerner uønskede reflektioner i vand og blade og øget kontrasten i skyerne en smule. Husk dog at et polfilter ikke virker hvis du har solen lige bag eller lige foran dig – det virker optimalt I en 45 til 90 graders vinkel til solen.

Reklamer

2 thoughts on “25 tips til bedre landskabsbilleder

  1. Pingback: Smarte efemeriske tabeller | Kanonfotografen – Søren Udby