Hvem vil ikke gerne arbejde gratis?

For et par dage siden var jeg i gang med at læse nyhederne på nettet, hvilket jeg næsten altid gør om morgenen. Pludselig så jeg en opdatering på Facebook, som næsten fik mig til at falde af stolen.

“Hey, alle sammen! Jeg har brug for en fotograf til at tage nogle professionelle billeder af mig. Jeg vil ikke betale dig, men jeg har forbindelser, så jeg er en god person at have på din side, hvis du ved hvad jeg mener. Jeg kunne helt sikkert åbne nogle døre for dig”.

Her er en fyr, der, ifølge sine egne udtalelser, er indflydelsesrig nok til at åbne døre for dig, men han er ikke villig til at betale for professionelle fotografier. Tal om røde flag og alarmklokker!

Jeg ønskede at desinficere min computerskærm med Ajax efter at have læst opdateringen, og jeg forventede, at anmodningen ville blive mødt med svar, der spændte fra “Er dette en joke?” til folk, der fortæller ham, hvor han kunne placere disse “forbindelser”. Og dog, bortset fra en lille småspydig kommentar var svarene tamme. Faktisk fik han endda et tilbud!!!

Og det fik mig til spekulere på, hvad det siger om tilstanden i fotograf-erhvervet i dag, når offentligheden ganske åbent reklamerer efter fotografer, som er villige til at give dem deres billeder gratis. Hvad er der egentlig i vejen med det? Disse anmodninger dukker op overalt, og de er lige så uvelkomne som en bums på ens bryllupsdag.

Sagen i en nøddeskal: Vi ved alle, at Den Blå Avis og ligende sider er fyldt med fotografer, der søger efter modeller, der vil arbejde for ikke mere end en cd med billeder, men nu dukker der personer op, der søger en fotograf, der er villig til at give dem gratis billeder. Omstændighederne varierer, men normalt går det lidt som dette:

“Bliver gift i <indsæt måned her> og vi ønsker billeder, men vi ønsker virkelig ikke at bruge nogen penge på dem. Så vi er på udkig efter nogen, der vil fotografere vores bryllup gratis og så give os alle billederne. Vi har Photoshop Elements, så vi kan selv gøre, hvad der skal gøres med dem bagefter. Vi ville være et godt par at øve på, hvis du lige er startet ud, og du kunne få billeder til din portefølje også. “

Nu er dette slemt nok, når man som fotograf er villig til at arbejde gratis og reagerer på annoncen, men hvad sker der, når mere end én fotograf reagerer? Hvad da? Vil brudeparret sige, “Okay, vi har svært ved at bestemme os for, hvilken gratis fotograf vi skal vælge. I har hver fremlagt nogle virkelig flotte porteføljer, og vi er meget i tvivl. Er der noget andet du kunne tilbyde ekstra for at få os til at vælge netop dig? En gratis serie børnebilleder? Et gratis album? En gratis omgang massage? Noget, der ville overbevise os til at vælge lige netop dine GRATIS billeder?”

Det lyder lidt latterligt, ikke? Og dog, du ved at dette sker. Og det sker, fordi fotograferne siger “ja” til at arbejde gratis. Det er ligesom en kunstneres forbandelse, er det ikke? Som fotografer elsker vi det vi laver, og vi elsker at dele hvad vi gør, men jeg må sige, at når vi giver vores arbejde væk, er det at nedværdige det – ja, at devaluere det.

Og folk vil sikkert forsøge at komme med flere argumenter om, hvorfor de ikke skal betale for dine billeder. Her er et par af mine ”favoritter”:

”Åh kom nu, jeg skal bare lige bruge et hurtigt portrætbillede. Det vil kun tage et par minutter, og jeg vil sende en masse kunder din vej via mine henvisninger”

”Vi vil ikke betale for dine billeder, men det vil være godt for din karriere, da billedet vil blive set af en masse mennesker”

”Vi skriver dit navn bag på billedet”

Og det får mig til at spekulere på, om dette også sker i andre brancher. Hvad nu hvis jeg tog en bil på værksted for et olieskift og en dækrotation. Virkelig, virkelig grundlæggende ting. Det tager måske mekanikeren 20 minutter at fuldføre disse opgaver. De gør det hele dagen, hver dag. Tror du nogen spørger dem, om de ville udføre hurtig service gratis? Jeg kunne insistere på, at jeg ville henvise dem til alle jeg møder de næste fem år, og de ville stadig give mig en regning på 500 kr. Og så grine ad mig samtidig.

Heldigvis er der en måde at forhindre at dette sker. Er du klar? Du kan eventuelt tage fat i papir og pen og skrive det ned, så du ikke glemmer det ….

Stop Sign

Stop med at arbejde gratis!

Her, lad mig sige det igen:

STOP MED AT ARBEJDE GRATIS!

Og endnu en gang, bare for effekt:

STOP MED AT ARBEJDE GRATIS!

Nu taler jeg ikke om velgørenhed eller samfundsgavnlige projekter, hvor du donerer din tid og talent af godhed, og jeg taler heller ikke om en værdsat ven, for hvem du gerne vil gøre noget særligt. Jeg taler om folk, der ikke sætter pris på dit arbejde, og derfor beder dig om at gøre det gratis. Fordi det er virkelig, hvad det kan koges ned til, er det ikke?

De, der sætter pris på og respekterer hvad du gør, vil ikke bede dig om at gøre det gratis. Og hvis nogen ikke respekterer og værdsætter dit arbejde, hvorfor skulle du så ønske at gøre det gratis?

Angående vores ven fra begyndelsen af indlægget, så tror jeg ikke at han nogensinde fik taget de professionelle fotografier. På trods af at tale med en fotograf og lægge, hvad der synes at være mulige planer, så skete det aldrig. Hvordan kan jeg vide det? Han skrev på Facebook et par dage senere og irettesatte fotografen offentligt for mangel på professionalisme og for ikke imødekomme hans anmodning om en gratis session og billeder.

[Opslaget og tråden er senere blevet slettet fra Facebook]

6 thoughts on “Hvem vil ikke gerne arbejde gratis?

  1. Hvor jeg bare er ENIG!!

    Dagligt får jeg henvendelse via facebook som alle lyder ens:

    -indsæt rosende gloser her – efterfulgt af: “så hvis du kan bruge mig vil jeg gerne stå model for dig hvis du ikke tager penge for det”….. neeeej! Sådan fungerer verden ikke! Jeg går skisme ikke ind i fotobutikken og beder om gratis gear fordi modellerne ikke vil betale… så tror jeg at de ville eskortere mig ud med det samme!

    Al respekt til ALLE – men det med at forvente gratis arbejde fra fotografer må stoppe….

    Ligeledes finder jeg det endnu mere flabet når erhvervsdrivende beder om erhvervsrettede billeder GRATIS! jeg er uden ord…..

    Tak fordi du tig en gammel snak op igen

    // Anja

  2. I used to be more than happy to search out this inieenet-sttr.I wished to thanks on your time for this excellent read!! I undoubtedly enjoying each little bit of it and I have you bookmarked to take a look at new stuff you weblog post.

  3. What an important lesson to learn, yes? As the manager, the time will inevitably come when you have to carry negative feedback or even fire someone – very hard to do with a squash game (match?) coming up.

  4. thomas_dw disse:A compra de um lote de cacas usados para substituir os Mirage 2000 e´ o mais provável, os EUA com certeza podem fazer isto – não havia nenhuma vontade politica antes, não ha agora – e não haverá amanha, o destino da FAB sera se re-equipar com 50-70 cacas usados.

Skriv et svar

