Kommunikation som et værktøj til bedre samarbejde mellem fotograf og MUA

Som fotograf er der generelt mange ting man skal vide og have styr på for at lave gode billeder. Som modelfotograf er der en, især for de fleste mandlige fotografer, helt ny dimension, der bliver tilføjet, som man pludselig skal forholde sig til – nemlig hår, makeup og tøj. For mit eget vedkommende så er dette ikke områder, som jeg tidligere har brugt forfærdelig lang tid på eller har haft den store interesse for, og derfor har jeg ikke meget viden omkring de emner. Nu har jeg så arbejdet med modelfotografering rimeligt seriøst og målrettet de seneste 3 år, og hvis der er én erfaring, som jeg har gjort mig, så er det, at en dygtig makeup artist (MUA) er uundværelig til et modelshoot.

Fotografering er en kunstart, både teknisk og artistisk, og det oplever jeg også at styling (MUA’ens design af hår, makeup og tøj) er på lige fod. (Især for makeup ignoranter som mig selv) Sandheden er, at jeg ikke interesserer mig ret meget for de forskellige brands og teknikker osv. indenfor makeup etc. Men jeg føler, at det er blevet en nødvendighed at have et rudimentært kendskab til disse ting, hvis man som fotograf vil lave gode modelbilleder.

Min pointe er at netop modelfotografering er et område, hvor to ofte ret forskellige kunstarter støder sammen. Og hvor der er en form for kultursammenstød, så er der også et eklatant behov for klar kommunikation.

Jeg vil gætte på at en del fotografer, modeller og MUA’er kan genkende det følgende (lidt stereotype) scenario:

Fotografen: “Jeg søger en MUA, som gerne vil lave nogle fede/seje/anderledes/cool model/fashion billeder.”

MUA: “Super, hvad har du i tankerne?”

Fotografen: “Øhh, det skal være noget med noget lækker makeup, måske noget sort omkring øjnene og så noget fed hår, der ser godt ud på billeder.”

MUA: “Jo, det er fint, men hvad med … ? (Indsæt selv en masse makeup, tøj og hår-relevante udtryk)

Fotografen: “Øhm, det ved jeg ikke lige, men det skal se fedt ud på billederne.”

Og jeg føler mig sikker på, at det også går den anden vej, hvor en MUA laver et god styling af en model og så siger til fotografen “lav en fed billedeserie af det”.

Fotografer snakker ofte i blænder, brændvidder og lysindstillinger, når de skal forklare hvordan de vil lave et godt billede. MUA’en taler om eyeliner, hårspray og foundations etc. (Beklager de generiske termer, men det skyldes uvidenhed fra min side). Netop derfor kan det tit være svært at få kommunikeret sine idéer mellem disse to ‘sprog’ for begge sider. Ofte er løsningen at finde et eksempelbillede på nettet og så sige “noget i den her stil…” Men hvad nu hvis man sidder med en original idé, men man kan ikke formidle den rigtigt, fordi man ikke kan oversætte det til udstryk, som giver håndgribelig mening for den anden part?

Derfor er mit forslag at lave nogle workshops, hvor fotografer og MUA’er kan mødes og lære mere omkring hinandens virkemidler. En slags kursus i styling udtryk og muligheder for fotografer, og tilsvarende fototeknik for MUA’er. Her forstiller jeg mig, at der kan laves nogle praktiske live demonstrationer. Fotograferne kunne så bruge den ny viden til at udtænke nye fotoprojekter og, forhåbenlig, få en bedre kommunikation med MUA’en i deres fremtidige shoots. Og fotograferne kan fortælle om basal fototeknik, således MUA’erne får et tilsvarende bedre indblik i hvordan de fototekniske værktøjer fungerer, som måske åbner nye, kreative muligheder indenfor deres område.

Dette er blot mine tanker omkring et område, hvor jeg ser muligheder for at gøre det både nemmere og bedre at lave gode modelbilleder. I er meget velkomne til at skrive kommentarer til dette indlæg, der er sikkert nogle aspekter, som jeg ikke har dækket her, som vil være relevante for emnet. Og er der overhovedet behov og/eller interesse for sådanne workshops? Hvad er jeres tips til god kommunikation mellem fotograf og MUA?

3 thoughts on “Kommunikation som et værktøj til bedre samarbejde mellem fotograf og MUA

  1. Er helt enig i at der tit er skæv kommunikation mellem MUA og fotograf. Som du også selv siger og blankt indrømmer, at du ikke ved ret meget om make up og ikke interesserer dig for det, er der ligeså mange MUAs der har det på samme måde mht lysopsætning osv. Viden er hvad der udgør en knalddygtig fotograf og det samme gælder en MUA.

    En dygtig MUA skal ikke kun være god til at vælge den rigtige farve foundation eller lægge en eyeliner lige, men SKAL (mener jeg) læse og opsøge viden om fotografering hvis det omhandler modefotos etc. Meget vel kan man lægge en flot makeup, men hvordan er den på foto? Hvordan falder skyggerne? Hvordan er lyset,varmt koldt? Trækker lyset noget ‘negativt’ frem i ansigtet hos modellen(røde toner f.ex.)? Og selvfølgelig- øvelse øvelse og atter øvelse!

    Jo, kommunikation er vigtig , men før kommunikationen ligger forståelsen for det man er uvidende overfor, for hvis ikke man taler fotografens ‘sprog’ og omvendt, så kan kommunikationen et eller andet sted være ligemeget hvis ikke man med ord og forklaring kan male et usynligt billede overfor modparten af den ide man har i sinde.

    Jeg har selv efterhånden arbejdet med foto makeup i nogen år efterhånden, og kan sagtens se forskellen på de billeder fra ‘dengang’ og nu. Jeg er 100% selvsikker i det jeg gør, da jeg ved jeg har den viden i bagagen og jeg præcis hvordan jeg skal udtrykke mig overfor fotografen.

    Det lyder som en god ide med et meet-up mellem MUAs og fotografer, der mener de har behov for det. Tror rigtig mange vil få en masse ud af det 🙂 Personligt for mig tror jeg ikke det er en nødvendighed, ikke for at lyder mega selvglad, men selvf ville det være fedt at møde en masse og udveksle ord og ideer. Så helt sikkert- go for it! (håber ikke jeg har trådt på nogen tæer ved dette opslag 😛 )

    • Du har helt ret Disa, det er netop fordi jeg har indset at jeg ikke selv kan tale MUA sprog godt nok, at jeg føler behov for at få et grundkursus i makeup teknik til fotobrug. Man lærer jo en smule hver gang (fx. har jeg bare helt styr på forskellen mellem eyeliner og mascara nu – stort i mit univers), men som med alting, men ikke arbejder nok med, så forsvinder den smule viden med tiden.

      Jeg er helt enig i det du skriver i det andet afsnit med skyggerne, koldt/varmt lys osv., det er netop humlen i min egen situation. Det må være en anden type makeup, der skal bruges til super close-up high key billeder i studio end til sommerbilleder ude i en skov eksempeltvis for nu at tage nogle lidt ekstreme scenarier.

      Der må også være et kreativt tab i den haltende kommunukation. Jeg er personligt god til at lade mig inspirerer af det jeg se lige i øjeblikket imens jeg arbejder med at tage billederne – men måske kunne MUA’en lave noget endnu bedre hår eller en mere passende makeup, hvis fotografen kendte til MUA’ens redskaber og basale teknikker og kunne forklare det tydeligere.

      Og, til slut, så er det en af de ting, som gør, at jeg vælger at abejde meget og bruge mange resourcer på modelfotograferingen netop, at man skal have med mange mennesker at gøre. Det er jo, pluribus ceteris, noget nemmere at arbejde alene med et stilleben end det er at organisere et fotoshoot med en model, en MUA, en assistent og hvad der nu ellers skal til. Det er til tider svært, men det er også det der gør det ekstra fedt.

      • Tjah for mit vedkommende kan jeg kun sige velkommen til initiativet – jeg er selv stødt på problematikken, ingen af os får det optimale udbytte ud af shootet som de kræfter der er lagt i det fortjener – så jeg vil klart bakke op om et sådant meetup.

Skriv et svar

