Introduktion til farvestyring – del 1 af 2

Første del omhandler selve problematikken omkring farvestyring og den basale terminologi involveret.

Farvestyring er processen, der beskriver farveegenskaberne for hvert led i arbejdsgangen fra motiv til færdigt print.

all_imaging-chain

Illustrationen ovenover viser arbejdsgangen fra motiv til kamera til billedredigering til print

Formålet med farvestyring er ideelt at sikre, at farverne bliver gengivet så præcist som muligt i forhold til originalen. I nogle tilfælde kan arbejdsgangen være kortere, fx. kun fra computeren til printeren, men i visse tilfælde kan selv det at få printet de samme farver, som er gengivet på computerskærmen en udfordring.

Da hvert led i arbejdsgangen påvirker farvegengivelsen på en unik måde, er det vigtigt få kontrol over de enkelte processer undervejs, så der er mindst mulig “støj” i forløbet.

Selv fanatisk farvestyring kan desværre ikke garantere 100% nøjagtig farvegengivelse, men det kan være en stor hjælp på vej i den rigtige retning.

Farveprofiler og referencefarver

Præcis farvegengivelse har ét fundamentalt problem: En specifik farveværdi betyder desværre ikke, at denne farve bliver gengivet ens på forskellige enheder. Til sammenligning, så er det fx. også meget forskelligt, hvor stærkt forskellige folk synes krydret mad er. Den ret som nogle vil kalde mild, vil andre måske kalde meget stærk – men andre ord, oplevelsen er individuel, og selv med en standard skala vil der være tilfælde, hvor folks oplevelse falder udenfor kategorien. Det er den samme problematik, der gør sig gældende for farvestyring.

Digitale enheder gengiver farver udfra en numerisk værdi, fx. H0, S80%, B90% eller R229, G46, B46, eller L58, a79, b59 eller #e52E2e eller C0, M93%, Y73%, K0. Alle disse værdier (fremover kaldet farveprofiler) beskriver den samme røde farve. Men disse værdier for farveprofilerne er i sig selv er intet værd uden en standardiseret referencefarve. Derfor kræver det speciel software, der kan oversætte profilerne mellem de forskellige enheder i arbejdsgangen.

Work flow1

Skærmen beskriver farverne i RGB additive værdier, som bliver oversat til et standardiseret farverum, som derefter oversætter farverne til CMYK subtraktive værdier til printeren.

Den viste figur herover er en standardprocess udviklet af The International Color Consortium (ICC) og bliver brugt i de fleste computere. Der er 3 hovedbegreber involveret:

  • Farveprofiler – de karakteriske farveværdier indkodet i hver enhed
  • Farverum – standardiseret samling af referencefarver. Et farverum beskriver den realiserbare samling af mulige farver, farvetoner og farvekombinationer i en farveprofil. Farverum er derfor nyttige i forståelsen af kompatibiliteten af farverne imellem to forskellige enheder.
  • Farveoversættelse – Color Management Modules (CMM) er software, der oversætter farverne mellem farverummene og enhederne

Profile Connection Space (PCS)

PCS er et farverum udviklet af Commission International de l’éclairage (CIE) og ICC og som er uafhængigt af en bestemt enheds farveegenskaber. Hvis man ser nøje efter i den forrige figur, så kan man se en tynd, hvid ramme indeni farverummet. Denne ramme er PCS og angiver det såkaldte ‘Working Space‘. Dette arbejdsrum er definitionen på den undergruppe af farver, som et program, fx. Adobe Photoshop, kan arbejde med.

colormgt_a98_subset-s

Farverum inklusiv PCS

Farveoversættelse

Der, hvor der virkelig sker noget med farvegengivelsen er i CMM, som udfører alle beregningerne med at oversætte værdier fra et farverum til et andet. Dette er desværre ikke en simpel og ligetil proces. Ofte sker der det, at en printer ikke er i stand til at gengive en specifik farve med samme intensitet som computerskærmen. Dette kaldet en gamut fejl, og tvinger printeren til at forsøge at gengive de ønskede farver efter bedste evne, når præcis gengivelse ikke er muligt.

Det var en kort introduktion til begreberne omkring farvestyring og de underliggende problemer/udfordringer. Næste del omhandler metoder til at kalibrere en computerskærm til billedbehandling.

Reklamer

One thought on “Introduktion til farvestyring – del 1 af 2

  1. Pingback: Introduktion til farvestyring – del 2 af 3 | Kanonfotografen – Søren Udby

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s