Sådan får du (nemt) superskarpe landskabsbilleder

HDR er ikke den eneste multi-eksponeringsteknik, der er yderst velegnet til landskabsbilleder. Mange fotografer kender til dilemmaet med at få den optimale dybdeskarphed i landskabsbilleder, når man har både forgrund, mellemgrund og baggrund. Selv med meget små blændeåbninger, for eksempel f/22, er hyperfokal-distancen ofte ikke nok til at gøre billedet skarpt fra forgrund til baggrund. Desuden er diffraktion, der faktisk slører billedet en smule, et problem ved så små blænder. Løsningen er focus stacking.

Diffraktion er en optisk linsefejl, som skyldes, at lyset bliver bøjet gennem glasset i objektivet. På grund af denne afbøjning bliver lyset ikke fokuseret helt korrekt, og billedet mister derfor noget skarphed

De fleste objektiver tegner skarpest ved f/8 eller f/11, og selvom det sagtens kan lade sig gøre, at lave gode landskabsbilleder med en rimelig dybdeskarphed med f/11, så er det stadigvæk et kompromis mellem flere faktorer, hvor det ofte ikke kan lade sig gøre at fotografere hele motivet med optimal dybdeskarphed. Det er her, at focus stacking kommer ind i billedet.

Focus stacking er en teknik, hvor man kombinerer flere eksponeringer sammen til ét billede. I modsætning til HDR, hvor man varierer selve eksponeringsværdien, er det fokuseringsafstanden, der varieres ved focus stacking. Ved at kombinere billeder optaget med forskellige fokuseringsafstande, typisk 3 billeder med fokus på henholdsvis forgrund, mellemgrund og baggrund, opnår man optimal skarphed igennem hele motivet. Bedst af alt, så er det hverken en kompliceret eller specielt tidskrævende teknik at bruge, så hvis optimal dybdeskarphed er målet med billedet, så er focus stacking løsningen.

Brake

Under optagelserne – step-by-step

Da teknikken er baseret på at kombinere flere eksponeringer, er det naturligvis tilrådeligt at benytte et fotostativ for at få identiske, overlappende optagelser (med undtagelse af fokuseringsafstanden selvfølgelig). Det er også en fordel at bruge en kabel- eller fjernudløser samt ‘mirror up’ funktionen for at undgå rystelser, der kan påvirke skarpheden negativt.

  1. Benyt f/8 eller f/11 for optimal optisk skarphed fra objektivet (Se også focus charts på for eksempel Digital Photography Review for at finde den bedste blænde på dit objektiv).
  2. Brug fuld manuel indstilling på kameraet. De forskellige eksponeringer skal være ens bortset fra fokusafstanden.
  3. Vælg manuel fokusering på objektivet. (Eller på kameraet alt efter mærke og model)
  4. Hvis muligt så optag en smule mere af motivet end du normalt ville gøre. Når man ændrer på fokusafstanden, så kan perspektivet ændrer sig en lille smule (Hvor meget afhænger af objektivet), så det er ofte nødvendigt at beskære den yderste halve centimeter rundt langs billedkanten efterfølgende i computeren.
  5. Stil først skarpt på et element i forgrunden og tag et billede. (RAW fil selvfølgelig) Brug eventuelt den indbyggede afstandsindikator, hvis der er en, på objektivet til at tjekke fokuseringsafstanden.
  6. Dernæst stil skarp på mellemrunden. Tag billede nummer to.
  7. Stil, ikke vildt overraskende, skarpt på det fjerneste element i baggrunden af motivet.

Det er dog ikke altid nødvendigt med det mellemste billede, det afhænger af motivet og objektivet. Jeg vil dog ærgre mig meget, hvis jeg sprang det mellemste billede over, og så manglede det, når jeg begynder at arbejde med billederne ved computeren.

Det er såmænd det hele, mere kompliceret er det ikke. Resten af “magien” sker nu i Photoshop.

_D711083

Tilbage bag skærmen

Åben de tre billedfiler i Adobe Camera RAW samtidigt, og rediger dem som én fil (ved at marker alle tre ikoner over til venstre i ACR vinduet og klik på ‘Synchronize…’) efter behag. Undgå dog at tilføje en vignette på dette tidspunkt, da det kan give problemer senere i forløbet.

Når billederne er klar, åben dem i Photoshop og træk de to filer ind i den sidste, så der bliver tre separate lag i én billedfil. Hvis du tror, at dit kameraet har flyttet sig i lille smule under optagelserne kan du bruge funktion File -> Scripts -> Load Files into Stack… til at indlæse de tre billedfiler. Denne funktion tilbyder nemlig en auto-alignment mulighed, der retter billederne til, så de overlapper hinanden så godt som muligt.

Screen Shot 2014-01-05 at 22.32.24

Navngiv den gerne med Forgrund, Mellemgrund og Baggrund, og placer lagene med Forgrund som det nederste lag, Mellemgrund som det midterste, og Baggrund som det øverste.

Marker alle tre lag og vælg nu Edit -> Auto-Blend Layers i menulinjen. Vælg Stack Images og sæt flueben i Seamless Tones and Colours. Klik OK.

focus-stack

Photoshop vil nu analysere billederne og finde ud af hvor de er skarpest, hvilket så bliver masket af med lagmasker på de tre lag, når computeren er færdig med at arbejde. Du har nu et billede, der består af den skarpeste del af forgrunden, de skarpeste dele af mellemgrund, og ditto af baggrunden for optimal dybdeskarphed.

Dobbelt tjek motivet igennem ved 100% zoom for at tjekke, at der ikke er mystiske anomalier i billedet. For eksempel grene, der måske har bevæget sig i vinden etc. Hvis der er nogle fejl, så kan de rettes ved at male på lagmaskerne med en pensel. (Husk, hvid gør synligt, og sort skjuler) Når du er tilfreds kan du lægge lagene sammen til et. Du kan nu tilføje filtre og effekter osv. efter behag til billedet.

Vær opmærksom på, at det kan være svært, at se den ekstra skarphed ved lave opløsninger og på billeder, der er zoomet meget ud, men tættere på og, især, på print er forskellen (og fordelen) tydelig.

Focus stacking er en simpel teknik, der også nemt kan kombineres med andre fotografiske teknikker, som for eksempel lang lukketid ved motiver med vand og skyer i bevægelse.

Her til sidst er der lige et link til en god video af Gavin Hoey fra Adorama TV, der demonsterer focus stacking i praksis.

Focus stacking er naturligvis også genial til makrofotografering

Reklamer

3 thoughts on “Sådan får du (nemt) superskarpe landskabsbilleder

  1. Pingback: Blænde blanding billeder | Kanonfotografen – Søren Udby

  2. Pingback: Begyndertips: 7 essentielle stykker fotoudstyr | Kanonfotografen – Søren Udby

  3. Pingback: Første billede med min nye fokusskinne | Kanonfotografen – Søren Udby