5 gode indstillinger i Photoshop (+Bonus tip)

Photoshop er uden tvivl en af grundene til, at jeg holder af digital fotografering. Lige så meget som jeg nyder at arbejde med kamera, objektiver og lys, så er det også efterbehandlingsprocessen, og de utallige muligheder der, som er med til at motivere mig til at arbejde på nye teknikker og nye billeder selv efter 10+ år.

Men jeg har også fundet et par indstillinger i Photoshop, som jeg mener forbedrer oplevelsen og funktionaliteten af programmet – dem vil jeg dele her:

Start med at åbne Photoshop’s preferences -> General som vist her:

Screen Shot 2014-01-08 at 14.08.44

Genvejen på PC er Ctrl+k

Se efter den blå linje over til venstre i skærmbillederne for at se hvor indstillingerne er henne.

Zoom med rullehjulet på musen

Screen Shot 2014-01-08 at 13.50.06

Af mystiske årsager, så er denne funktion ikke slået til som standard. Jeg synes, at det gør det meget hurtigere at arbejde med et billede, når jeg ikke skal skifte til Zoom værktøjet hele tiden.

Maksimere kompatibiliteten med PSD og PSB filer

PSD filer (Photoshops eget format, som jeg vil anbefale at bruge til at gemme filer med lag) kan maksimalt være 4Gb. Hvis de bliver større, så er det nødvendigt at bruge PSB formattet (Photoshop Large File – P.S. Jeg ved ikke hvem, der har lavet den forkortelse) Vælg Always under kompabiliteten (Den er sat til Ask som standard), så undgår du, at Photoshop hele tiden spørger dig, om du vil maksimere kompabiliteten hver gang du gemmer et billede i PSD.

Screen Shot 2014-01-08 at 13.52.37

RAM og History indstillinger

Der er to gode indstillinger i det næste skærmbillede. Først kan du vælge hvor stor en procentdel af computerens RAM (Hukommelse), som du vil tillade Photoshop at bruge. Jeg har erfaret, at 80% er en god værdi; det giver Photoshop nok kræfter til at arbejde hurtigt og effektivt, så man ikke skal vente for længe mellem processerne.

Screen Shot 2014-01-08 at 13.54.12

Over til højre under History States kan du vælge hvor mange handlinger, som Photoshop skal huske på. Det er essentielt det antal gange, som du kan gå tilbage under redigeringer og fortryde en handling. Jo flere (Helt op til 1,000) handlinger, jo mere computerkraft og hukommelse kræver det, så jeg anbefaler en 50 stykker (Starter på 20), så er der ingen stress ved at eksperimentere helt vildt i Photoshop, da man kan jo bare gå tilbage og fortryde.

Brug guidelines til at tjekke kompositionen og beskæringn

Screen Shot 2014-01-08 at 14.40.36

Genvejen Ctrl+’ (Aprostrof)/Cmd+’ åbner nogle guidelines, der lægger sig hen over billedet. Ved at vælge 33,3333333333% i indstillingen, så kan man bruge det til at tjekke tredjedels reglen. Husk også at sætte subdivisions til 1. På eksemplet herunder har jeg lige tegnet guidelines op med blå, for at gøre det nemmere at se her.

Screen Shot 2014-01-08 at 14.38.15

BONUS TIP:

En af mine ynglingstricks til at gøre det hurtigere at arbejde med Photoshop er at lave personlige genveje til at vælge størrelsen på værktøjet i brug. Når jeg bruger en pensel eller et kloneværktøj til at male med, har jeg lavet genveje, så jeg ved at trykke på henholdsvis , og . (Komma og punktum) ændrer penselstørrelsen. Så behøver jeg ikke at flytte musen op til skydehåndtagene øverst til venstre i skærmen hele tiden. Det gør det super hurtigt at male mere præcise lagmasker og klone ting væk (eller til hvis det er). Her er hvordan du sætter det op:

Screen Shot 2014-01-08 at 14.51.39

Start med at vælge Keyboard Shortcuts i menulinjen eller med den fingrekrævende genvej Ctrl+Alt+Shift+k på PC (Cmd+Option+Shift+k på Mac)

 

 

 

 

 

I rulle-menuen i midten, der hvor der står Application Menus, skal du vælge Tools.

Screen Shot 2014-01-08 at 14.59.02

Dernæst skal du rulle et godt stykke ned indtil du kommer til Decrease Brush Size. Vælg nu den genvejstast, som du gerne vil bruge til at gøre penselstørrelsen mindre med – jeg anbefaler komma-tasten. Gør det samme for Increase Brush Size lige nedenfor. Her anbefaler jeg punktum-tasten.

Screen Shot 2014-01-08 at 15.00.31

Med de to genveje lige ved siden af hinanden, så er det nemt at hvile et par fingre der, når man arbejder med pensler. Husk at trykke på Accept til sidst. (Og ja, du vil gerne gemme ændringerne, når den spørger)

Så nemt kan et par enkelte ændringer gøre det nemmere og hurtigere at arbejde med Photoshop.

Skriv et svar

