Begyndertips: 7 essentielle stykker fotoudstyr

Kameraet er naturligvis det vigtigste stykke udstyr for en fotograf, men der er også et par andre essentielle ting, der hurtigt bliver nødvendige, hvis man vil udvikle sig som fotograf. Jeg bliver meget tit spurgt omkring, hvad jeg synes om forskellige slags fotoudstyr, så jeg tænkte, at det måske var fornuftigt, at lave en liste over mine generelle anbefalinger.

I dette indlæg kommer jeg dog ikke ind på valg af objektiver som sådan, da dette er så stort et emne, at det bør have sin egen artikel engang ved lejlighed.

Et digitalt spejlreflekskamera er et advanceret stykke teknik, men standarden og kvaliteten af kameraerne idag (2014) er så høj, at det næsten kun er fotografens fantasi, der sætter grænserne. Dertil kommer der hele den vidunderlige verden af Photoshop, der kan gøre ting, der tidligere var umuligt med billeder.

På trods af alle disse fremskridt, så er der stadigvæk nogle helt basale stykker udstyr, som forbedrer ikke blot billederne men også oplevelsen af at fotografere. Her er min liste over ting, som man som nyere fotograf bør investere i:

1. Flash enhed

1632245067

Den indbyggede pop-up flash i de fleste kameraer er ikke meget bevendt, når man bevæger sig væk fra snapshot billeder. Fotografering handler til dels om kontrol; især kontrol af lyset. Pop-up flashen er fikseret i en fast position, og der er ikke meget kontrol og den reletive lille udladning, som den kan levere. Så hvis du gerne vil arbejde med flash på dine billeder, så er det nødvendt at investere i en ekstern flashenhed. Der er både dyrere, mærkenavne flashs og ofte billigere, ganske udemærkede 3. parts flashenheder tilgængeligt på markedet. Det vigtigste når man vælge en ny flash er at tjekke, at den har lysstyrke nok, til de formål man overvejer at bruge den til. Styrken i flashenheder måles i lede-tal (Engelsk: Guide number), fx. ledetal 34, hvilket svarer til, at flashlyset kan række op til 34 meter.

Ledetal er et tal, som beskriver lysstyrken af en flash, og det defineres som det blændetal, der skal anvendes ved ISO 100 og en afstand til motivet på 1 meter. Da lyset aftager i styrke med kvadratet på afstanden betyder det, at at hvis afstanden fordobles, så falder lysstyrken til et fjerdedel.

2. Fastblænde objektiv

3181028609

De standardopbektiver, der ofte følger med et nyt spejlreflekskameraer får tit, og fortjent, ikke mange rosende ord med på vejen for deres billedkvalitet. Dog bliver disse, ligesom det gælder for selve kameraerne, bedre og bedre, men hvis man er seriøs omkring fotografering, så bør man kraftigt overveje, at købe minimum ét rigtig godt objektiv hurtigst muligt. Ofte så er kameraerne faktisk bedre end den kvalitet, som de medfølgende standardobjektiver tillader, så det giver også mere værdi til kameraet at udstyre det med et godt objektiv. Jeg vil anbefale, at starte med at investere i et fastblændeobjetiv, gerne et 50mm eller 35mm. Om det er f/1.4, f1.8 eller f2.8 er ikke så kritisk. Der er naturligvis en grund til, at mange professionelle fotografer sværger til fastblændeobjektiver – deres konstruktion med et fast blænde sikrer en uniform og god lysgennemgang, som resulterer i klarere og skarpere billeder. Der findes også fastblændeobjektiver med zoom funktion (Fx. Nikkor 17-55mm f/2.8 og Canon EF 70-200 f2.8), men disse er ret dyre. Det er min erfaring, at det er godt, at bruge de indbyggede begrænsninger med objektiver med faste brændvidder til at øve sig og blive bedre til at fotografere.

3. Fotostativ

t400x700_190_product_overview

Kameraer, objektiver og flashenheder kan være tunge nok at bære rundt på, så det er meget fristende ikke at ‘slæbe’ et fotostativ med også. Det er naturligvis heller ikke altid og hele tiden, at det er nødvendigt eller brugbart med et fotostativ, men jeg vil gerne på det kraftigste anbefale at købe et godt, solidt et, og så bruge det i de situationer, hvor der er mulighed for det. Det gælder specielt til landskabs-, artitektur- og langtidseksponeringsbilleder. Der er flere fordele (se for eksempel min tidligere artikel omkring hvordan man får superskarpe landskabsbilleder) ved at bruge et fotostativ end der er ulemper. Man kan blive overrasket og endda lidt skræmt over hvor dyre nogle modeller af fotostativer kan være, og jeg vil heller ikke anbefale at starte ud med at købe et 8.000 kroners Manfrotto eller Really Right Stuff stativ, men det er vigtigt, at dit nye stativ er det er stabilt, solidt og nemt at transportere. Ved at gøre det til en rutine at medbringe og bruge et fotostativ, så vil man også opleve, at man får bedre billeder. De typiske ‘undskyldninger’, som jeg hører fra andre fotografer, er, at det er for besværligt at stille stativet op og sætte kameraet på etc., og det tager desuden også for lang tid at tage et billede med kameraet på stativ. Til det kan jeg kun sige, at fotografering ikke altid er en dans på roser; der skal ydes en indsats hvis man vil tage gode billeder. Det er netop denne ekstra indsats, der skiller de gode fotografer ud.

4. Kamerataske

protrekker_family_595w

Der er et utal af forskellige typer kameratasker. Der er store skuldertasker, rygsække, smarte messenger tasker og kæmpe kuffertere på hjul. Personligt så synes jeg, at det har været og stadig er super svært at finde den perfekte kameraopbevaringsenhed. Jeg har været heldig gennem mit tidligere arbejde i en fotobutik, at kunne købe et ikke uanseeligt antal fototasker (Fortrinsvis fra LowePro), og ligesom med så meget andet, der har med fotografering, så handler det igen om at gå på kompromis. Den idelle fototaske kan indeholde al ens udstyr, den skal være nem at bære, og den skal være nemt og hurtigt at åbne/lukke og give adgang til udstyret. Og så skal den selvfølgelig beskytte det dyrtindkøbte udstyr. Det er ikke lykkedes mig at finde én taske, der kan opfylde alle disse krav endnu, så jeg er endt med et system af 3 forskellige tasker til forskellige formål. Mit råd er at vægte de ønskede egenskaber efter behov, og så vælge derudfra. Dog synes jeg det er vigtigt, at prioritere den nemme adgang til udstyret, for hvis det er for besværligt og omfattende gang på gang at skulle åbne tasken, så bliver det ikke en god oplevelse at fotografere, og det sætter måske også unødige begrænsninger for ens kreativitet, hvis det er for anstrengende, at skifte til det optimale objektiv i en situation.

5. Kamerarem

BlackRapid_RS_DR-1_Double_Camera_Strap

Dette kan måske virke som en lidt underlig ting, at fokusere på, men i tråd med budskabet om ikke at gøre fotografering sværere end nødvendigt, så vil jeg gøre opmærksom på, at det er vigtigt, at sikre, at kameraremmen er behagelig at benytte. Der findes også mange smarte typer remme, som giver fotografen ekstra funktionaliteter. Uden at der skal gå product placement i det, så tjek for eksempel Curve RS-7 fra firmaet BlackRapid og Matin Neoprene Fast Access Strap.

6. Betterigreb

Nikon-MB-D15-D7100-Battery-Grip-back

Ud over den åbenlyse fordel ved at have et ekstra batteri i kameraet, så giver et batterigreb også funktionelle fordele i form af en vertital udløserknap, som gør det mere behageligt at tage billeder i højformat. Desuden er tendensen for tiden, at kamerahuse skal være fysisk små, og efter min mening, så giver den ekstra fylde af et batterigreb også bedre muligheder for at holde ved kameraet, for eksempel et sted at hvile lillefingeren, når man fotografere.

7. Hukommelseskort

Unknown

At vælge hukommelseskort er lidt ligesom at vælge kamerahus. De skal vurderes på pris, kvalitet og hurtighed. Og det er nemt, at hurtigt komme til at fortryde, at man ikke købte et lidt bedre kort fra starten. Det er jo kortet, der har den sindsyge vigtige funktion at gemme dine pletskud sikkert. Dertil har hukommelseskortet også en vigtig rolle, når det kommer til sports- og actionfotografering, da kortet læsehastighed kan sætte begrænsninger for hvor mange billeder, der kan optages hurtigt efter hinanden, og hvor længe der går indtil kortet er klar til at optage næste serie. Antallet af billeder, som der er plads til på kortet, spiller selvfølgelig også en væsentlig rolle.

Fotografering er bestemt ikke en billig hobby, men jeg oplevede igen og igen da jeg arbejdede i fotobutikken, at der kom folk ind, som havde fortrudt, at de havde købt noget billig udstyr, som regel på nettet, og synes de, at deres udstyr ikke kunne leve op til deres udvikling som fotograf. Valget er fotoudstyr skal naturligvis baseres på personligebehov, så husk at dette indlæg kun er en retningslinie, men jeg håber, at der er andre, som kan have gavn af mine erfaringer.