Hyperfokal fokus for bedre landskabsbilleder

Et af de bedste ord at lære sig, hvis man gerne vil lyde interlektuel i samtale med andre fotografer er ordet hyperfokal. Ikke blot lyder det flot, hyper lyder lidt vigtigt, og fokal lugter af foto, så man fristes til at tænke, at det må nok være et svært koncept at forstå. Det er (selvfølgelig) ikke rigtigt. Hyperfokal betyder blot frit oversat optimal fokusering, og det er en vigtig teknik at kende ved især vidvinkel landsskabsfotografering. Og selvom der ligger nogle advancerede matematiske formler bag, så er det i praksis ikke specielt svært at forstå og bruge. Og gevinsten er umiddelbar og nem at se på det færdige billed.Den klassiske komposition af et landskabsbillede består traditionelt af en forgrund, mellemgrund og baggrund. Det vil sige tre markante afstande i forhold til kameraets position. Hyperfokal fokus har stor betydning ved sådanne kompositioner, hvor man vil have dybdeskarpheden til at dække fra forgrund over mellemgrund til baggrund/uendelig.

Hyperfokal fokus er den afstand fra kameraet hvor kombinationen af brændvidde, blændeværdi og fokusafstand giver den mest optimale (største) dybdeskarphed

Der er 2 definitioner på hyperfokal afstanden:

  1. Hyperfokal afstanden er den korteste afstand fra kameraet, som et objektiv kan fokusere på og stadig bevarer motiver i det uendelige acceptabelt skarpt. Ved denne afstand vil motivet være skarpt fra den halve hyperfokal afstand og til uendeligt.
  2. Hyperfokal afstanden er afstanden hvorfra hele motivet er skarpt, når objektivet er indstillet på uendelig ( ∞ ).

Vær dog opmærksom på, at hvis der “bare” fokuseres på uendeligt ( ∞ ) som beskrevet i definition 2 ovenover, så går dybdeskarpheden bag fokuspunktet “tabt” – så er det afstanden ind imod kameraet man skal være opmærsom på.

Der der ofte en lille skala på objektiver, der markere det optimale punkt ved bestemte blænder. Se billedet herunder.

What_is_hyperfocal_distance.dof_take_further1

Nogle objektiver har en skala, som viser den optimale dybdeskarphed ud til uendeligt ved forskellige blænder. Her er det f/11 og f/22. Placer uendelighedssymbolet (∞) ud for den aktuelle valgte blændeværdi (for eks. f/11). Aflæs derefter værdi ved det samme blændetal på den modsatte side af fokusindikatorstregen – det er den afstand tættest på kameraet, som kan give den optimale dybdeskarphed.

Hyperfokal effekten ikke kan ses direkte igennem kameraets søger. Forgrunden, som man gerne vil have skarp sammen med resten af motivet, kan forekomme lidt sløret i søgeren, når objektivet indstilles. Det skyldes, at søgeren på et digitalt spejlreflekskamera ikke viser den aktuelle dybdeskarphed. Brug derfor kameraet dybdeskarphedskontrolknap (DoF), som blænder søgeren ned (og gør den mørkere). Så kan man bedre se, at forgrunden er skarp, hvis hyperfokal afstanden er indstillet korrekt.

Den største gevinst ved at benytte hyperfokal fokus i landskabsbilleder kommer, når billedet skal forstørres på tryk eller print. De vil være meget mere skarpe og klare.

Optimal dybdeskarphed ved makrofotografering

Alle der har brugt et dedikeret makroobjetiv så som Nikkor 105mm Micro eller Canon EF 60mm Macro har også oplevet, at dybdeskarpheden ved nærbilleder er meget delikat. I sådanne tilfælde handler hyperfokal afstand ikke om dybdeskarphed dennem hele billedet, men om at kontrolere den begrænsede dybdeskarphed sådan at hovedmotivet står skarpt.

Den matematiske forklaring

Her til sidst kommer der lige de matematisk forklaringer på hvordan hyperfokal fokus og dybdeskarphed virker.

Hyperfokal afstanden (H) er lig med brændvidden (f) i anden divideret med blændeværdien gange ‘Circle of Confusion‘-værdien (c) + f

Circle of Confusion er et ret komplekst begreb, som jeg ikke blive dække her – kort fortalt er det en usikkerhed i alle objektiver, da de ikke er 100% perfekte i forhold til lysets gang gennem objektivet – se evt. denne Wikipedia forklaring (På engelsk)

Screen Shot 2014-03-30 at 19.48.48

Eksempel: 50mm objektiv ved f/8 med en c-værdi på 0,03mm (standard)

Screen Shot 2014-03-28 at 13.53.20

 

 

Det betyder, at ved hvis objektivet indstilles til 10,5 meter, så vil alt hvad der er i motivet som er halvdelen af den afstand (10,5/2 =5,25m) foran kameraet og til uendeligt være skarpt. (Se evt. definition 1 igen)

Jeg har også lavet et regneark med de forskellige formler, som kan hentes ved at klikke på dette link. (Filen bliver downloadet fra min offentlige Dropbox mappe) Udfyld variablerne og resultaterne bliver udregnet automatisk.

Jeg er af den holding, at man som fotograf ikke bare tager billeder. Man skaber billeder. Det betyder, at der skal planlægges og beregnes en smule inden det færdige produkt er klar, ganske som hvis det var et hus man byggede. Det betaler sig i den sidste ende.

 

 

En tanke om “Hyperfokal fokus for bedre landskabsbilleder

  1. Pingback: Nye billeder på monokromsiden | Kanonfotografen – Søren Udby

Skriv en kommentar