Nye billeder på monokromsiden

Så er de første billeder, som jeg har fotograferet med mit nye Tiffen 10-stop filter klar. Se flere på monokrom siden ved at klikke på linket eller på billedet herunder.

Ajstrup strand @ 10 sekunder

Ajstrup strand @ 10 sekunder

Det er ikke noget epokeskabende, men jeg har virkelig nydt at arbejde med 10-stop filteret. Der er mange små trin, som man skal huske hver gang man vil tage et billede.

Først skal kameraet sættes på et stativ og kabeludløseren skal sættes i stikket.

  1. Komponér billedet i søger, og brug Live View til at sikre, at horisonten er lige.
  2. Fokuser ved at bruge hyperfokal teknikken som beskrevet i dette indlæg.
  3. Slå autofokus fra.
  4. Mål eksponeringstiden og blænde uden filteret.
  5. Beregn den korrekte lukketid med filteret påsat og indstil kameraet.
  6. Skru filteret på objektivet.
  7. Brug Mirror Lock-up til at sikre imod interne rystelser under optagelsen.
  8. Endelig, tag et billede.

Der er tit folk, der spørger, om jeg tager billeder. Mit svar er altid, at jeg skaber billeder. Jeg tror, at jeg fremover vil henvise til denne liste, hvis nogle antyder, at fotografering er “bare” at trykke på en knap, og så vupti, så er der et billede 🙂 Selvom at det ikke er noget at prale med, så har jeg i hvert fald brugt 45 minutter i Photoshop på det ene billeder herover, så der er lidt arbejde i processen, men resultatet er ret tilfredsstillende.

One thought on “Nye billeder på monokromsiden

Skriv et svar

