Nyt legetøj

Jeg har længe ønsket mig et 10-stop filter til at lave langtidseksponeringer i dagslys. Efter en del søgen på nettet og i diverse fotoblade valgte jeg et Tiffen ND 3.0 1000x filter. Det er et skruefilter, hvilket er en smule omstændig i brug, men det forhindrer også falsk sidelys i at trænge ind mellem objektivet og filteret. Og så var det til at betale 🙂

Jeg var idag et smut forbi Ajstrup strand og teste filteret, og min umiddelbare oplevelse var rigtig god. Lysmåleren i kameraet anbefalede 1/250 og f/11 uden filtreret, som bliver til 4 sekunder ved f/11 med filteret. Det giver en god effekt at kunne bruge så lang en lukketid ved det bølgende vand. Det bliver helt glat og silkeagtigt. Der er selvfølgelig intet revolutionerende i at tage strandbilleder med et 10-stop filter, men det er hyggeligt at arbejde med en for mig ny fototeknik.

Tiffen filteret er dog ikke perfekt, billederne har en tydelig magenta toning på grund af filteret, men det er heldigvis super nemt at korrigere i Photoshop.

Jeg har også investeret i en Nikon MC-DC2 kabeludløser netop til brug sammen med 10-stop filteret. Det virker måske lidt gammeldags at bruge et kabel i disse trådløse tider, men jeg har haft lidt problemer med Nikons ML-L3 IR fjernbetjening. Den virkede ikke så stabilt i fuld dagslys, og det er frusterende at gå glip af billeder, fordi kameraet ikke udløser. Kablet er noget low-tech, men det udløser hver gang.

20140406-182623.jpg

For at være lidt moderne, så vil jeg gerne lige anbefale en iPhone App med det passende navn Longtime Exposure Calculator. Det gør det rigtig nemt at beregne den korrekte lukketid, når der bruges et 10-stop filter.

Jeg forventer, at uploade de første billeder inden ret længe, så hold øje med siden her.

Skriv et svar

