Online passepartoutberegner

Når man deltager i en del fotokonkurrencer, så er kunsten at skære et flot passepartout en vigtig egenskab at beherske. Papirbilleder bliver typisk bedømt monteret i 30×40 cm passepartout. Og hvor et perfekt skåret passepartout nok ikke øger billedets chance for at vinde, så er et dårligt skåret passepartout næsten sikker på at trække helhedsoplevelsen af billedet ned hos dommerne. Og det er jo synd, når man nu har arbejdet for at lave et flot billede, at det er monteringen, der skal blive en afgørende faktor. 

Ligesom der er en masse regler og retningslinjer for hvordan man beskærer et fotografi, så er der også regler og retningslinjer for hvordan et billede bør monteres i et passepartout. Derfor er dagens tip et link til den side, som jeg har brugt gennem længere tid, når jeg skal beregne hvorledes jeg monterer mine konkurrencebilleder.

Fotografikerens passepartoutberegner

Det er en super nem side, som hurtigt og enkelt viser målene til montering af billeder i passepartout. Jeg kender ikke formlerne bag beregningerne, men jeg synes, at mine billeder er monteret perfekt. Billederne bliver placeret en smule tættere på toppen end bunden af passepartoutet, og det synes jeg ser rigtig godt ud.

Skriv et svar

